• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 27 مهر 1399
کد مطلب : 113420
+
-

رای دوباره نیوزیلندی‌ها  به جاسیندا آردرن

رای دوباره نیوزیلندی‌ها  به جاسیندا آردرن

جاسیندا آردرن، رهبر حزب کارگر نیوزیلند، همانطور که پیش‌بینی می‌شد به لطف کارنامه موفقش در کنترل کرونا، در انتخابات سراسری این کشور هم نمره قبولی گرفت تا نه‌تنها برای 3سال دیگر نخست‌وزیر بماند، بلکه بزرگ‌ترین پیروزی را برای حزبش در طول 24سال گذشته رقم بزند.
مردم نیوزیلند دیروز،  پای صندوق‌های رأی رفتند تا بزرگ‌ترین حمایت خود را از حزب کارگر در مقابل جودیت کالینز، رهبر 61ساله حزب ملی، برای تشکیل پنجاه و سومین پارلمان این کشور به نمایش بگذارند.
وقتی آردرن سال2017 در 37سالگی نخست‌وزیر نیوزیلند شد، سومین رهبر زن این کشور و یکی از جوان‌ترین رهبران در جهان بود. کمتر از یک سال بعد با به دنیا آوردن دخترش، بعد از بینظیر بوتو، نخست‌وزیر پاکستان، دومین رهبر زن در جهان بود که در دوران مسئولیت خود صاحب فرزند شد. او 2سال پیش نیز وقتی با دختر سه‌‌ماهه و همسرش در نشست سازمان ملل در نیویورک شرکت کرد، بار دیگر توجه مردم و رسانه‌های جهان را به‌خود جلب کرد.
جاسیندا آردرن اکنون توانسته 50رصد آرای انتخابات سراسری نیوزیلند را به‌دست بیاورد، درحالی‌که سهم رقیبش فقط 27درصد است. به گزارش روزنامه نیوزیلند هرالد، نتیجه رسمی انتخابات حدود 2 هفته دیگر اعلام می‌شود، اما طبق پیش‌بینی‌ها، او 64کرسی از 120کرسی پارلمان را به حزب خود اختصاص خواهد داد. از سال1996 تاکنون که نیوزیلند نظام دولتی چندحزبی را تجربه کرده، هیچ رهبری از هیچ حزبی چنین رأی قاطعی به‌دست نیاورده است. براساس این نظام پارلمانی، یک حزب یا ائتلاف دست‌کم به 61صندلی از 120صندلی نیاز دارد تا بتواند دولت تشکیل بدهد. در مقابل، رقیب آردرن، با به‌دست آوردن 27درصد رای‌ها و اختصاص 34کرسی پارلمان، بدترین نتیجه را در طول 20سال گذشته برای حزبش رقم زد.
موفقیت در کنترل بیماری کرونا، برگ برنده نخست‌وزیر نیوزیلند بود و به همین دلیل، بسیاری از تحلیلگران، انتخابات اخیر را به نوعی یک همه‌پرسی درباره عملکرد مثبت این سیاستمدار چهل‌ ساله در مبارزه با کرونا می‌دانند.
نیوزیلند جزو نخستین کشورهایی بود که در ابتدای همه‌گیری، مرزهای خود را به روی کشورهای دیگر بست و وقتی تعداد مبتلایان فقط به 102نفر رسید، قرنطینه سراسری اعمال شد. آردرن، عنوان «انتخابات کووید» را به رای‌گیری امسال داده بود و تمرکز مبارزه انتخاباتی خود را روی موفقیت دولتش در مهار کرونا که فقط 25کشته و 2هزار مبتلا در جمعیت 5میلیون نفری داشته، گذاشت. به گزارش شبکه الجزیره، او بارها در سخنرانی‌هایش به‌خود عنوان «کسی که امنیت نیوزیلند را حفظ کرده» داده است. محور مهم دیگر سخنان او «همبستگی با یکدیگر در شرایط نامعلوم» بوده که شخصیت کاریزماتیک او را نه‌تنها در دوران همه‌گیری، بلکه در بحران‌های 3سال گذشته برجسته می‌کند.
شعار آردرن که به‌دلیل مدیریت «همدلانه» بحران‌ها بارها مورد تحسین جامعه جهانی قرار گرفته، « قوی باش، مهربان باش» است. او بعد از حمله تروریستی به 2مسجد در شهر کرایست‌چرچ در مارس سال گذشته (اسفند97) که منجر به مرگ 51مسلمان شد، تغییراتی را در قوانین استفاده از سلاح ایجاد کرد و در دیدار با جامعه مسلمانان محلی با حجاب ظاهر شد. فوران آتشفشان در جزیره وایت در دسامبر سال گذشته (آذر98) که 17کشته برجا گذاشت، نیز بحران دیگری بود که رهبر محبوب نیوزیلند به خوبی توانست از پس مدیریت آن بربیاید.
سی‌‌ان‌‌ان در تحلیلی نوشته است: با وجود همه این موفقیت‌ها، ابتدای سال2020، رقابت بین 2 حزب کارگر و ملی، نزدیک به‌نظر می‌رسید؛ مخصوصا با توجه به اینکه نخست‌وزیر نیوزیلند نتوانسته بود به همه وعده‌هایش ازجمله اصلاح بازار مسکن عمل کند. منتقدان می‌گفتند او که وعده «اصلاحات» در دولت را داده بود، نتوانست از میدان مبارزه با نابرابری، فقر کودکان، تغییرات آب‌وهوایی و بازار آشفته مسکن سربلند بیرون بیاید. اما تمام معادله‌ها از 7‌ماه پیش با شیوع ویروس نوظهور به هم ریخت و اقبال به نخست‌وزیر نیوزیلند، به‌دلیل عملکرد مثبتش در کنترل این بیماری، حتی با وجود شکسته شدن رکورد بحران اقتصادی در کشور و موج دوم شیوع بیماری، بیشتر شد. این اوج گرفتن بیماری در ‌ماه گذشته موجب شد تا انتخابات سراسری نیوزیلند که قرار بود 19سپتامبر (29شهریور) برگزار شود، به تأخیر بیفتد.
به‌نظرمی‌رسد آردرن دوره سختی را در پیش داشته باشد. او باید به همه وعده‌های قبلی خود در شرایط رکود اقتصادی ناشی از کرونا که در 11سال گذشته بی‌سابقه بوده، عمل کند. توسعه سیاست‌های دوستدار محیط‌زیست، مدیریت بحران آب‌وهوا، تامین مسکن ارزان‌قیمت برای افراد بی‌خانمان، افزایش بودجه مدارس محروم و بالابردن مالیات بر درآمد افراد ثروتمند ازجمله وعده‌هایی است که نخست‌وزیر نیوزیلند برای 3سال آینده داده است.
شاید به همین دلیل آردرن،  شب گذشته در نخستین سخنرانی‌اش بعد از پیروزی اخیر با تشکر از مردم گفت: «این یک انتخابات معمولی نیست و الان هم یک زمان معمولی نیست... ما می‌دانیم سال‌های سختی در پیش داریم، اما در تاریک‌ترین زمان‌ها نیز روزنه امیدی وجود داشته است.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :